2019. október 30., szerda

Magaságyás....(1)

Egy magaságyás terve már régen megfogalmazódott bennünk, csak elhatározás kérdése volt, hogy mikor állunk neki.
Előtte megnéztünk néhány videót, végiglapoztunk néhány blogot, és arra az elhatározásra jutottunk, hogy olyan magaságyást készítünk, amely megfelel a mi elképzelésünknek. Persze alapvető követelményeket nem lehetett megkerülni.
Ilyen volt például az ágyás szélessége, mert ezt célszerű úgy meghatározni, hogy mindkét oldalról a feléig kényelmesen hozzá tudjuk férni a növényekhez. 
Így a méretét mi 2 m hosszban, és 1,5 m szélességben határoztuk meg.
Anyagát fában, deszka formátumban gondoltuk. Itt meggondolandó, hogy un. "szőrős" deszkát vásárolunk, vagy már meggyalult minőségűt választunk. Mivel tekintélyes mennyiségű komposzt és termőföld állt rendelkezésünkre, ezért úgy döntöttünk hogy a faanyag kiválasztásánál nem  spórolnunk.
Először egy keretet készítettem:
Hozzávalók. 1 x 10 x 100 cm - es műanyag szegély, 8 db. ehhez alulról 3 x 4 cm - es léceket erősítettem. A keret az ágyáshoz való hozzáférést segíti.
A kerethez erősítettem az első sor deszka burkolatot, melynek méretei. 2 x 14 x 150 cm, ebből két darab,
illetve 2 x 14 x 204 cm - es, szintén két  darab.
Az elemek összeerősítéséhez:
⍉ 4mm x 30mm - es süllyesztett fejű facsavart,
⍉ 6mm x 65mm - es hatlapfejű facsavart,
⍉ 10mm - es fakötésű alátétet használtam.
Az első sor deszka burkolathoz rögzítettem a stafnikat, melynek célja a deszka burkolat összetartása, rögzítése.
A stafnik nem egyforma méretűek, mert előzőleg más célra már egyszer felhasznált fából készültek, de keresztmetszetük egyiknél sem volt kisebb 5 x 6 cm - nél.  A stafnik hossza általában 100 cm, a hosszuk a teljes külső burkolat elkészülte után lesz méretre vágva.
A stafnik a burkolat alsó szélétől 20 cm - t nyúlnak lefelé.
Mikor kijelöltük a magaságyás helyét, ügyeltünk a tájolásra, illetve arra, hogy minél több napsütés érje.
A stafnivégeken álló keret alatt egy ásó nyomni földet kiszedtem, illetve a  stafnik helyét kialakítottam.

A kiszedett termőföld később felhasználásra kerül, ne vigyük messzire. A kimélyítésnél arra ügyeltem, hogy ne szedjem ki az első keret széléig, mert itt aránylag puha a talaj, nem szerettem volna, ha beomlik.











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése